Da li Exit treba da je sramota?
Prošlog ponedeljka sam gostovao na radiju 202 gde je jedan od slušalaca postavio pitanje „zašto nam velike zvezde ne dolaze i zašto Exit ove godine nema bolje izvođače?“. Iste nedelje sam u kancelariji sa kolegama vodio raspravu na temu da li Exit treba da bude sramota ovakvog spiska izvođača, da ne kažem „line up-a“, u godini kada su proglašeni za najbolji evropski festival?
Znam da većinu ljudi neće zanimati ovakav članak, a i što bi. Na publici je da plati kartu, ili je još bolje dobije besplatno, i apsolutno vas ne zanima šta se dešava iza bine, u organizaciji i koji su problemi.
Ipak, ja se i dalje svakim novim koncertom prijatno iznenadim i podsećam se da i dalje živim u Srbiji u kojoj je najveća zvezda i koncert godine 2001. bio Stereo MCs, koji bi danas jedva napunili SKC, a Placebo iste godine, na vrhuncu karijere jedva imao nekih 3 000 posetilaca. Još više se čudim da je koncertna industrija u Srbiji jedina grana muzičke industrije koja funkcioniše, jedina funkcioniše po svim svetskim standardima, i još se trudi da prati sve trendove u svetu i konstantno se unapređuje. Ok, makar jedan deo koncertne industrije. U tu grupu, svakako, spada i Exit.
Pa da krenemo redom:
1. Koncertne činjenice:
Internet je doveo do kraha muzičke industrije (u mnogo čemu su i same izdavačke kuće krive), prodaja albuma je toliko opala da su izdavačke kuće dovedene do ivice opstanka.
Samim tim izvođači su se okrenuli jedinom preostalom izvoru prihoda, koji sada postaje osnovni izvor prihoda, a to su koncerti i turneje. I to ne bez razloga. 2013. godina se pokazala kao rekordna za koncerte, u Severnoj Americi koncertna zarada 2013. godine je 5,1 milijardu dolara, dok je 50 najvećih turneja na svetu u 2013. ostvarilo zaradu od 3,83 milijarde dolara, 27.6% više u odnosu na 2012. godinu (1*).
Da uprostimo stvari, to u prevodu znači da je sa potražnjom porasla i cena izvođača, a samim tim i cena ulaznica. Bend ili izvođač će svoju cenu formirati na osnovu potražnje, tj. realnog broja ulaznica koji može da proda. Pa se bavite matematikom, 20 000 mesta x prosečna cena karte, minus troškovi, eto cene vašeg omiljenog benda. Nije to baš tako uvek jednostavno, ali radi lakšeg razumevanja da pođemo od te osnove.
2. Konkurencja
Sa otvaranjem tržišta, jer svi žele da sviraju svuda kako bi zaradili više para, povećava se i konkurencija, bendovi su sve više raspoloženi i da idu na „egzotične lokacije“, sve dok dobijaju svoj honorar. To dalje znači da vaš omiljni bend košta više nego što ova zemlja može da ga plati, više nego što će ikada ulaznica prodati na solo koncertu u Srbiji.
Festival kao Exit mora da se takmiči sa ostalim festivalima koji se u to vreme dešavaju u svetu, ali i koncertnim promoterima koji rade pojedinačne koncerte da bi dobili bend. I to moraju da urade pod gotovo istim uslovima, iako je ekonomska situacija, platežna moć i cena karte u Srbiji po nekoliko puta manja. Možda ne zvuči fer, ali ako Justin Timberlake ima ponudu da za milion evra svira u Dubaiju, a Exit ponudi 300 000, vrlo je jasno gde će otići.
3. Plan turneje
Iako volimo da mislio o sebi da smo najbitniji na planeti, činjenica je da to nismo. Budući da u Srbiji bendovi ne prodaju milionske tiraže, da nemamo nikakvu zvaničnu top listu, ili bilo kakvo merilo popularnosti, menadžeri jednostavno Srbiju stavljaju na mapu putovanja samo kada imaju ponude iz regiona ili bend insistira da svira baš u ovom delu sveta.
Da bi izvođač negde nastupio potrebna je ozbiljna finansijska ponuda, ozbiljne reference organizatora ali i da je vaš grad na mapi menadžera. Menadžer vašu ponudu, ako zadovoljite finansijski minimum, treba da uklopi sa ostalim gradovima na turneji, da li tehnika i ljudi mogu da stignu da se prevezu, prođu granice i carine i stignu na vreme da montiraju opremu za sledeći koncert ili uopšte stignu na koncert. Bendu se sigurno neće isplatiti da iz Norveške dolazi u Srbiju da bi odatle otišao za London.
4. Festivalska cena
Na sve to treba da dodamo i činjenjcu da gotovo svi bendovi imaju veću cenu za festivalske nastupe u odnosu na svoje regularne, da ne kažem solo koncerte.
5. Zašto bih svirao baš na vašem festivalu?
Da bi uopšte dobio velike i bitne zvezde Exit je morao da gradi svoje ime i status korak po korak. A ne radi se samo o imenu. Radi se o tome da je prve godine zvezda Exita bio Finley Quaye. I tada su mnogi drugi poznatiji bendovi bili na turneji. Ali niko nije znao za Exit, niko nije hteo u Srbiju. Exit je to promenio. Exit je postavio standarde svima u regionu. Exit je svima pomogao da se promeni slika. Exit se razvijao tako da je danas u mogućnosti da dovede bilo koga, ako za to imaju dovoljno para i produkcijske uslove.
6. Ovogodišnja ponuda
Ova koncerta sezona ne nudi baš mnogo opcija. To se odrazilo na spisak izvođača svih festivala. U ponudi ove godine jednostavno nema dovoljno velikih imena, a i oni koji su na turneji su za nas jednostavno preskupi i time ne isplativi poput Blink 182 ili Outkasta, i svojom cenom, koja je bazirana na prodaji ulaznica u Americi ili Evopi, ne opravdavaju broj ljudi koji će u Srbiji zbog njih kupiti karte. O tome je pisao i Rolling Stone za one sa više živaca za čitanje (2*)
7. Cena karte
Recimo da je prosećna cena ulaznice za Exit 7090 dinara. Kažem recimo jer ne računamo dnevne ulaznice, isto tako je pitanje koliko Exit proda najskupljih ulaznica na vratima, koje su ovde podigle prosečnu cenu karte. To znači da vas u proseku karta da odete da pogledate samo jedan koncert ili jedan dan festivala košta 1772,5 dinara. Karta za Sziget ove godine košta 229 evra. Sziget je posetilo 362,000 ljudi prošle godine, za 200 000 više ljudi od Exit festivala. (3*) Karta za Rosklide u Danskoj je 242 evra, karta za Glastonbury festival je 210 funti…
Da biste videli bendove poput The Killers, Pearl Jam, The Cure, Radiohead i slične potrebno je da ih Exit plati onoliko koliko oni dobijaju od drugih festivala. 4 benda za 4 dana festivala manje više je jednako recimo 2 miliona evra. I to su samo četri benda, bez produkcije, organizacije, smeštaja, hrane, obezbeđenja, infrastrukture, Dance arene ili bilo koje druge bine. A o izvođačima kao što su Rolling Stones, Rihanna, Kings of Leon i mnogi drugi možemo samo da sanjmo. Sa cenom ulaznice od 7090 dinara to ćemo teško da postignemo. A zvanična je procena da je Exit prošle godine posetilo 160 000 ljudi (4*). Na to oduzmite minimum 10% na akreditacije, novinarkse propusnice, devojke članova bendova, besplatne ulaznice za sponzore i medije. Dolazimo do cifre od 144 000 posetilaca, ako ih je bilo toliko. Podsetimo se da je Sziget imao 362,000 ljudi, i da je kapacitet njihovog Main stage-a 60 000, dok je kapacitet Exitove glavne bine 30 000 ljudi, a Dance Arena 25 000. (5*)
Šta mislite koliko bi koštalo da Madonna i slične zvezde sviraju na Exitu ako zarađuju ovoliko http://www.forbes.com/sites/zackomalleygreenburg/2013/11/19/the-worlds-highest-paid-musicians-2013/
8. Drugi festivali:
Ako hoćete da uporedimo spisak izvođača drugih velikih festivala sa Exitom videćete da Exit ne zaostaje mnogo za ostalim festivalima. Zaostaje onoliko koliko mi zaostajemo kao zemlja i koliko su cena ulaznica i kapacitet Exita manji.
Sziget: Blink 182, Queens Of The Stone Age (svirali na Tvrđavi pred Exit u njihovoj organizaciji, datum turneje nije mogao da se poklopi sa festivalom), Imagine Dragons, Placebo (već su svirali na Exitu, jedan od slabije posećenih nastupa), Skrillex (dolazi ove godine na Exit), Bastille, Lilly Allen (već je gostovala na Exitu), Macklemore and Rayan Lewis, Cee Loo Green (nastupio u Exit organizaciji u Novom Sadu, originalno planiran za Exit), Korn (svirali na Exitu), Manic Street Preacheres (svirali na Exitu), Madnnes (svirali na Exitu), The Prodigy (svirali na Exitu dva puta, AAA produkijca koja je deo Exit priče organizovala Worrior Dance festival u Beogradu), The Kooks, Calvin Harris.
Glastonbury: Arcade Fire (svirali na Exitu i danas bi prodali isti broj ulaznica kao tada), Elbow, Lilly Allen (svirala na Exitu), Rudimental (dolaze na Exit), De La Soul, Metallica, Jack White, Lana Del Rey, Robert Plant (svirao na Exitu), Kelis, Kasabian (svirali kao predgrupa RHCP u Indjiji u organizaciji Exita), The Black Key, Ed Sheeran, Dolly Parton.
Rosklide: The Rolling Stones, Arctic Monkeys (svirali na Exitu), Damon Albarn (dolazi ove godine na Exit), Jack White, Major Lazer, Outkast, Stevie Wonder, Trentemøller
Coachella: OutKast, Arcade Fire, Muse, Beck, the Knife, Disclosure, Queens of the Stone Age, Pharrell, Lana Del Rey, Nas, Bryan Ferry, Skrillex, MGMT, Haim, the Afghan Whigs, Chromeo, Lorde, Solange, Duck Sauce, Empire of the Sun…
Istina je da je Exit ove godine dobio bendove koje je mogao da ugrabi od drugih festivala i koje može da priušti, bendove za koje misli da cena opravdava kvalitet i broj realno prodatih karata koje će zbog tog benda imati. Ovogodišnji Line up je mešavina novih izvođača i nostalgije koncerta koje je trebalo da doživimo, a za iste smo ostali uskraćeni.
9. Ali oni tako zarađuju!
Da, naravno da zarađuju. Koncerti su, kao i sve ostalo, pre svega biznis. Zar na zapadu merilo uspeha nije koliko novca zarađuješ? Normalno je da Exit napreduje kako bi sutra mogao da bude nezavisan od raznih fondacija ili mora da moljaka za pomoć države. Meni je normalnije da smo 42,6 MILIONA evra koje državi Srbiji duguje državno preduzeće Simpo dali da svake godine na Exitu imamo Rolling Stones, Foo Fighters, Coldplay i slične bendove. (6*) Država bi od toga imala veće koristi. Da, te pare mogu da se utroše na trudnice, porodilje, nove vrtiće i škole… ali to je neka druga priča.
10. Koga treba da je sramota?
Sramota je ukrasti, biti lopov, slagati, prevariti, nije sramota biti go – da citiram Đenku i Maratonce.
Ne mislim da bilo koga u Exitu treba da bude sramota. Napraviti nešto ni od čega je poprilično veliki uspeh, naročito u ovoj sredini i zemlji Srbiji. A to još učiniti uspešnim, napaviti svetski brend i dobiti poštovanje od mnogo iskusnijih kolega je neverovatan uspeh koji se ovde nikada nije cenio. Možemo da pričamo o merilu uspeha, ali kada je pre Srbija bila turistička destinacija u očima svetskih medija?
Možemo i nekom drugom prilikom da otvoreno pričamo i o Exitovim greškama, o stvarima koje na Exitu treba da se promene, o odnosu prema domaćoj sceni i zašto je to tako, o tretmanu novinara i sličnim stvarima. Možemo da pričamo i o donacijama države ili institucija i zašto je to bitno, ili da se na tu temu raspravljamo. Ali to ne može da umanji važnost jednog ovakvog projekta. Daleko od toga da mislim da je Exit savršen, ali je i dalje za korak ispred svih. I to ne zavaljujući podršci države ili sponzora.
Exit je i dalje ostao prozor u svet svim našim klincima koji će prvi put otići na festival i koji nikada nisu izašli iz zemlje.
Exit nam je po prvi i jedini put omogućio da gledamo koncerte Pet Shop Boys, Morrissey, Franz Ferdinand (posle ih opet Exit doveo u Beogradsku Arenu), White Stripes, Garbage, Goldfrapp, The Cardigans, Beastie Boys, Snoop Dogg, Sex Pistols, NERD, The Streets, The Hives, Lily Allen, Madness, Korn, Manic Street Preachers, Patti Smith, Arctic Monkeys, Arcade Fire, Pulp, Portishead, Grinderman, Bad Religion, Editors, M.I.A., Rollins Band, Tricky, Moloko, Shane MacGowan, Dizzee Rascal, HIM, Scissor Sisters, Goldfrapp, Lauryn Hill, Nightwish, Paul Weller, Primal Scream, Atoms for Peace, Bloc Party, Nile Rodgers & Chic… a spisak bendova i izvođača koji su po prvi put čuli za Srbiju ili prvi put u Srbiji svirali baš na Exitu još je veći.
Tako da uživajte u predstojećem festivalu i kupite kartu, samo tako ćete omogućiti da sledeće godine izvođači budu po vašoj meri.
Izvori:
(1*) http://blogs.wsj.com/speakeasy/2014/01/10/concert-industry-hit-new-highs-in-2013/ & http://www.billboard.com/articles/columns/chart-beat/5827394/the-year-in-touring-2013-beyond-the-numbers
(2*) http://www.rollingstone.com/music/news/industry-tries-to-survive-summer-concert-season-without-superstars-20140418
(3*) http://en.wikipedia.org/wiki/Sziget_Festival
(4*) http://www.rtv.rs/sr_lat/vojvodina/novi-sad/mup-egzit-posetilo-160.000-ljudi_407218.html
(5*) http://www.b92.net/kultura/exit/informacije.php?nav_id=444133 & http://www.exitfest.org/en/content/press-kit-2014
(6*) http://www.blic.rs/Vesti/Ekonomija/478631/Zasto-drzava-ne-moze-da-pomogne-privrednicima
(7*) http://www.forbes.com/sites/zackomalleygreenburg/2013/11/19/the-worlds-highest-paid-musicians-2013/
Nikola Jovanović
8. jul 2014.