OTVORENO PISMO DIREKTORU, UPRAVNOM ODBORU, NADZORNOM ODBORU I SAVETU AUTORA SOKOJA

Poštovani,
Povodom saopštenja na sajtu Sokoja od dana 11.02.2020 pod nazivom ZAJEDNIČKO SAOPŠTENJE UPRAVNOG ODBORA, NADZORNOG ODBORA I SAVETA AUTORA SOKOJA, u kome se navodi: ‘Shodno svemu navedenom, pozivamo sve članove Sokoja da dostave predloge za poboljšanje rada Sokoja, ili ukažu na probleme sa kojima se susreću u komunikaciji sa Sokojem, a organi Sokoja će preduzeti sve što je u njihovoj moći da predloge realizuju, odnosno da probleme reše u cilju zadovoljenja opšteg interesa članstva Sokoja. Ideja zajedničkih sastanaka organa, kao i obraćanja saopštenjem ovim saopštenjem je da se celokupnom članstvu Sokoja pošalje poruka da Sokoj teži da bude transparentna, efikasna, pravična i ekonomična organizacija’ osećam potrebu da vam se obratim javno jer moji dosadašnji pokušaji žalbama koje sam slao organizaciji nisu urodili plodom. A smatram da govorim u ime ne samo mojih klijenata, koji nisu zanemarljivi kao autori, već i u ime mnogih autora koji se plaše da ovo javno kažu. Budući da ste odlučili da se javno obratite saopštenjem, ja ću vam odgovoriti ovom prilikom na isti način.

  1. Sokoj morate vratiti javnom interesu i raditi u interesu autora. Sokoj se odmetnuo u interesnu grupu koja štiti samo interese organa upravljanja i ljude koji su u tim organima. Što rade i druge dve kolektivne organizacije u Srbiji. Vi treba i morate da radite u interesu SVIH svojih članova. Prestanite da mešetarite, spinujete i bavite se demagogijom i konačno jednom napravite rez i promene koje svi priželjkujemo. Bavite se organizacijom i unapređivanjem njenog rada, a ne obračunom sa članstvom.Tada neće biti potreba da Sokoj radi na svom PRu i smišlja PR strategije i timove već će vaši članovi, vaši zadovoljni članovi biti vaši promoteri i vaši glasnogovornici. I svi vlasnici restorana, kafića, salona koji se drznu iz svog neznanja da napadnu Sokoj dobiće odbranu od autora koji će se ponositi svojom organizacijom. To sada nije slučaj.

  2. Pod hitno učinite ugovore za članstvo u organizaciji dostupnim svim zainteresovanima. To je osnovna stvar i osnovni dokument koji mora da bude javan, ugovor o članstvu između Sokoja i autora. To je takođe i u EU direktivama, koje vi treba da prigrlite i prihvatite i povedete nas u promene. Činjenica da sada svako ko želi da se učlani mora da traži telefonom ili mailom ugovor, pa onda ga dobije na poštansku adresu, pa se zatim šalje nazad vama, a onda se opet šalju potpisani primerci autoru, pa se onda setimo da nismo potpisali online ugovor, pa se onda to radi drugi put… složićete se da je to otežana procedrua koja je dosta netransparentna. Počnite da se ponašate poslovno, transparentno i digitalno. Ako država ukida pečate i uvodi digitalne potpise i poreze, zašto to ne bi mogao da uradi i SOKOJ?

  3. Započnite hitan proces digitalizacije. Ukinite sve zastarele procedure, unapredite svoje poslovanje. Tako nećete samo unaprediti rad sa autorima nego olakšati i poslovanje svojim zaposlenima, a na opšte zadovoljstvo svih. Nikome ne pomažete insistiranjem na rigidnim procedurama koje su ostale iz osamdesetih a moraju da se odrade baš kao u to vreme. 2020. je godina. Vreme je da se Sokoj ukači sa svetom i internetom.

  4. Preuzmite odgovornost i snosite odgovornost. Za sve loše odluke, za sve loše iz prošlosti. Kaznite odgovorne, započite procese i procedure. Napravite rezove. Očistite i transformišite organizaciju koju javnost percipira kao državnu službu u kojoj se ljudi uhlebljuju. Sokoj nije državna firma i treba da prestane da se tako ponaša.

  5. Uvedite komunikaciju sa članstvom. Nemojte da se krijete iz lažne transparentnosti. Postavljanje saopštenja na portal koji članovi provere jednom godišnje ili nemaju svi članovi pristup nije transparentnost. Imate mailove većine članova. Sve bitne i važne odluke komunicirajte sa članstvom makar i poštanskim dopisima, dok ne nađete sistem, a većina danas ima email.

  6. Preispitajte planove raspodele, fondove, kulturna davanja. Ako vidite da nešto ne štima i da nije u redu, da se autori žale i da fale milioni emitovanja, onda menjajte. Konsultujte se sa toliko kolega iz sveta koji mogu da vam pomognu. Pozitivnih primera ima svuda u svetu. Samo ih treba naći i primeniti. Ne možete da skenirate medije prema volji nekog od organa, da većate da li je ovo emitovanje ispravno ili nije. Nađite fer i pošten sistem. Menjajte ga sve gok ne nađete pravu formulu kojom će većina biti zadovoljna. Onog trenutka kada budete mogli da svakom, i prosečno inteligentnom autoru objasnite vašu raspodelu i kako se novac deli, tada ćete moći da kažete da ste fer i transparentni. Nemojte da se krijete i držite odluka iz praistorije koje rade u interesu samo pojedinog dela autora.

  7. Uvedite monitoring. Nema razloga da Srbija među retkim evropskim državama nema jasan medijski monitoring. Sistem u kome vi sa Bmatom monitorišete samo jedan deo TV stanica nije dovoljan. Napravite, kao što većina svetskih organizacija ima, makar portal gde autor može da vidi svoja emitovanja na dnevnom nivou. To je prava transparentnost. Monitoring je mala investicija u odnosu na benefite.

  8. Dok ne uvedete monitoring postavite sve prikupljene košuljice online u download formatu. To će svima omogućiti da provere vaše isplate i izveštaje.

  9. Učinite svoj rad transaprentnim izveštajima, finansijskim izveštajima koji će imati smisla, koji će jasno pokazati prihode i rashode, gde se novac troši i kako. Pogledajte kako to rade PRS i PPL u UK na primer. Dajte godišnji izveštaj o radu za javnost, pogledajte Hrvatsku, dajte godišnji izveštaj o transparentnosti. Ideja je beskonačno.

  10. Stvorite Top liste. Dajte šta je najemitovanije, ko su top 20 autora, šta se emituje, domaći ili strani autori, ko se emituje, ko emituje najviše. Autori ovo žele i moraju da znaju. Koliko se plaća stranim organizacijama, koliko nama plaćaju strane organizacije, kada se plaća.

  11. Objasnite, a ne komplikujte. Nemojte se kriti iza pravničkih fraza i izraza i odluka. Objasnite odakle Sokoju 4 miliona evra viška koji su stavljeni u državne obveznice na kamatu. Objasnite zašto je to urađeno i šta su benefiti za autore. Objasnite zašto se Deezer novac od publišinga nikada nije isplatio. Objasnite kada će doći drugi digitalni servisi. Objasnite zašto se YouTube nije isplaćivao…. Ne terajte nas da otvaramo račune u Vojvođanskoj banci. Morate da nam dajete informacije, i to smislene informacije. A ne ignorisanje.

  12. Tretirajte nas kao sebi jednake. Ne zaboravite da većina autora nisu advokati ni pravnici i da ste vi tu zato što platu dobijate od novca koji autori generišu, a ne suprotno.

  13. Edukujte članstvo. Sokoj i ostale kolektivne ogranizacije moraju da predvode muzičku industriju. Mogu ja sada da vam navedem primere vaših kolega iz Holandije koje organizuju svetski poznate festivale, ali mi smo daleko od toga. Nemojte da ostavljate autore na vetrometini, da ih šamara kako ko stigne. Seminari, edukacije, vodiči, knjige, online knjige, pamfleti, podcast, youtube video, objašnjenja. Jasno objasnite, podsetite, edukujte, koji su rokovi za prijave, kako se prijavljuje pesma, kako se postaje član, koje su razlike, koji su rokovi, kako se koristi online sistem, autorska prava, Razliku između kompozicije i aranžmana, kako da klincima ne kradu muziku govoreći im da je to samo beat.
    Vi pre svega treba da prvo uvedete odeljenje za Edukaciju, a posle PR i ostala odeljanja. Ovo je od presudnog značaja.


  14. Edukujte korisnike. Nije dovoljno samo oteti pare. Ljudi moraju da znaju šta i koliko i zašto plaćaju. Zato i postoji toliki otpor, a kada se na to dodaju autori koji se javno žale na Sokoj onda imate situaciju u kojoj smo.

  15. Edukujte zaposlene, ulažite u svoje resurse. Najbitniji resurs su vam dobri zaposleni koji znaju svoj posao, a vaš posao je jako specifičan i malo ljudi ga zna i razume.

  16. Pomirite žanrove. Prestanite da se prebrojavate prema krvnim zrncima žanrove i delite na popularce, narodnjake. Ovo je 2020. godina. Koga je briga. Ne stvarajte tenziju gde ne treba da postoji. Svi su autori članovi Sokoja, i Sokoj treba da radi za sve, imali oni jedno delo ili 1000 dela.

  17. Podmladite članstvo. Dovedite nove ljude. Podmladite Skupštinu. Proširite je, digitalizujte je. Učinite da se glas što više autora čuje. Ako ne kroz skupštinu onda kroz bilo kakve akcije koje neće ostati samo sahranjene na vašem portalu čime se pred Zavodom ili članstvom pravdate da ste nešto ipak učinili. To nije ni približno dovoljno. Kaznite odgovorne pa bili oni i autori. Zabranite im da budu u organima ako su se ogrešili o organizaciju. Menjajte se, menjajte druge. Zaustavite spletkarenje i zloupotrebe položaja.

  18. Unapredite rad službi. Nađite načina da poboljšate naplatu, da poboljšate šta dobijate od koncerata, od javnog emitovanja, od bioskopa, od svadba. Trudite se da ta raspodela bude fer i transparentna. Unapredite naplatu iz inostranstva. Ubrzajte naplatu i isplatu. Poboljšajte izveštaje.

  19. Smanjite troškove rada organizacije. Nema razloga da sve tri organizacije imaju svoje košuljice. Nema razloga da Sokoj i OFPS odvojeno plaćaju Bmat za istu uslugu. Ovo su samo neki od primera. Budite odgovorni prema novcu autora koji su vam autori povereili na čuvanje i radite u njihovom najboljem interesu. Svetske organizacije se utrkuju ko će više da naplati a da smanji troškove.

  20. I možda najbitnije. Digitalizacija. I to u svakom smislu. Ne samo kroz unapređenje rada organizacije nego u smislu digitalnih servisa. Sokoj aktivno treba da radi i da se angažuje da Srbija bude što pre dostupna na svim muzičkim platformama. Prestanite da govorite da je digital budućnost. Jer tek kada kažete da je sadašnjost, onda ćete konačno da shvatite koliko ste u zaostatku. Napravite odeljenje za inovacije, dajte stručnjacima odrešene ruke da vas transformišu.

Na kraju dana vi držite ključ u rukama da li će neki autor postati profesionalac ili će ostati amater. I ne mislim da svi treba da dobiju milione, već samo ono što su zaradili i zaslužili, ali jasno i transparentno. I to ne važi samo za vas. Sve ovo važi za sve tri organizacije. Morate da napravite ozbiljne i radikalne promene ako želite da budete doživljeni ne kao interesne grupe već kao transparentna, efikasna, pravična i ekonomična organizacija. U nadi da ćete moje pismo shvatiti kao dobronamerno, sa željom da se Sokoj istinski transformiše.

Srdačno,
Nikola Jovanović, Kontra